Makeup -slutprov dag 3

Dagen började med en löprunda i minusgrader för att rensa tankarna...


Idag klockan 11 så skedde begravningen för min älskade mormor ♥

Familjen och släkten var samlade i Kälarne, min kära Johan befinner sig långt bort i Japan, och själv tvingades jag tyvärr stanna i Göteborg för att avklara mina slutprov på Makeupstudion...längtade verkligen -och längtar härifrån...önskade att jag kände mig mer laddad inför vad dagen skulle erbjuda och mindre ensam...

När klockan slog 11.00 så tände jag ett ljus för mormor, bad en stilla bön, skickade en varm tanke, och stod sedan tyst en stund och blandade känslor med minnen...



Sedan var det dags att ta tag i livet och bege sig...

Mindre nervöst idag, den tredje av provdagar, mest förvirrad då tankarna drog åt olika håll ungefär hela tiden.
Tack och lov för värmande ord och pepping från finfina tjejerna i klassen, olika människor i ens omgivning, samt snälla och duktiga Johanna som satt som modell för dagens makeuper.

Den ack så gruvsamma Marilyn Monroe-makeupen med "perfekt eyeliner och mun" var först ut;


Relativt ljus bas, mycket highlight, viss shading, mjuk glob -och droppskugga i naturlig ton, ljus lockskugga, lösfransar, eyeliner med vinge, rouge, klarröd mun, samt den berömda mouchen

Betygsättas, andas och ladda om!

Prov nummer två var Bröllopsmakeup i det klassiska utförandet;



Trots att jag sminkade i jordnära och bruna toner så var det ändå en "kall" makeup jag var ute efter, vilket vill säga; mjuk glob -och droppskugga i en grå-brun ton, ljust lock med skimmer, suddad droppskugga i svart, lösfransar och rak eyeliner, highlight av kindben och högsta punkten, viss shading, kall rosa rouge, samt matchande läppar i en metallisk rosa nyans..."snällt" och relativt klassiskt.

Drygt tre timmars sminkande (ja, proven är ju på tid...), varav två helt skilda makeuper som föll rätt väl ut i betygssättning (!)
Visst, lite "små-fel" hade jag gärna fixat till om jag hunnit...men ja...får nog ändå säga att det gick bra idag och jag är rätt nöjd med det jag åstadkom... ;p


Hemma nu...och trött.
Visst, det krävs en hel del fokusering och enerigi under makeup-proven, men kan ändå inte fatta hur jag kan bli så trött bara av alla dessa tankar..?
Det är mycket nu, men oj vad mycket som också hunnits med och blivit gjort..!
(man får faktiskt stanna upp och tänka så...)

Fredagkväll...mörkret har lagt sig, luften är kylig och höstigt krispig, stadens ljus lyser i kapp med en måne rund och gul som den finaste av hushållsostar.
De (obligatoriska) levande ljusen är tända och jag unnar mig faktiskt ett gott glas rosé även denna kväll.
Pratade nyss med min älskade mamma i telefon och fick en redogöresle över förmiddagens begravning.
En ljus och fin stund (mormor tyckte inte om vare sig svarta kläder eller sorgesamt leverne) där höstsolen och den närmsta familjen, samt släkten var närvarande, med en präst som kände henne väl och läste upp vackra minnesord från både undertecknad och andra.
Ett värdigt avsked av en fin människa.

Som sagt, dags att blicka framåt..och det är faktiskt en hel massa med roligheter som stundar :)
Skype
:ade med underbaraste Johan idag och fick bland annat senaste nytt från Japan;


Loud Park och en arena som Amaranthe ska spela på rymmer cirkus 37 000 pers...not bad, not bad at all! ;D

Så otroligt stolt över min fina karl (väl värd det!) även om jag måste erkänna att det kommer att bli tomt under täcket även i natt...
MEN, nu är det inte mycket kvar av vare sig Makeupartistutbildning eller Göteborgsvistelse...näe, dags återigen bli norrlänning (på heltid) för ett tag och nya dörrar som öppnas...

Ska ta och fixa mig lite käk nu och troligen även kolla in lite Idol från tv-soffan...kanske orkar jag även med lite plugg inför Söndagens slutfotografering och Måndagens teori-prov..?
Lugn kväll...

Allt gott!

// Maryly


En av tre makeuper inför slutfotograferingen; Kabarét.
En "mall" jag jobbat fram att utgå efter...troligen kommer vissa förändringar att göras tills dess, men detta är förlagan till min modell som ska representera sminkningen (tänk bort hår och klädsel, samt tillför styling med acessoarer i Moulin Rouge alternativt Burlesque-stil...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0