Intensivitet

Trött, tröttare, undertecknad...
Intensiv dag.

Upp i ottan piffa, ut och iväg för att avklara den sista arbetsdagen i Lycksele för denna vecka.
Hela staden låg inbäddad i dimma (!), samtidigt sim solens allra första strålar tappert försökte tränga fram.
Minusgrader.
Mystiskt, vackert, och jag önskar att jag haft en kamera värdig för detta tillfälle och perfekta foto-ljus..!

Morgonkaffe vid jobb-datorn och lite mail-korrespondans innan det var dags att bli upphämtad och skjutsad till Gammplatsen för dagens introduktionsmöten och guidning.

Start med fika på mysiga Ruselegården tillsammans med ett helt gäng goa gubbar (även kallade vaktmästare och "allt i allo") där det blev presentationer, diverse "aha-igenkännande", samt allmänt uppsluppen stämning.




Efter detta följde ytterligare möten och presentationer...och fika (!) tillsammans med personalen på Skogsmuseet.



Träffade både nya vänner och gamla bekanta, förklarade min roll som arrangemangsutvecklare, samt berörde framtida händelser och planering.

Efteråt mötte vi upp med fina Karin som gav oss en guidad tur av Gammplatsen (lite lätt kortfattad då jag redan har rätt bra kännedom om platsen) och allt vad den har att erbjuda.
Bra att fräscha upp gamla kunskaper dock, se förändringar som genomförts, samt att nya tankar och idéer föddes under vandringen mellan olika hus, kulturer, och tidsepoker.
Historie-nörden i mig vaknade allt till liv där ;)

Avrundade det hele med lätt förfrusna tår (hade ju vinterkläderna kvar i Umeå!) och en inbjudan till att komma och baka tunnbröd i Bagarstugan, något som jag verkligen tror jag ska nappa på...mmm..värme, dofterna, nybakat bröd från stenhällen med smält smör...gudomligt gott!



Sedan var det dags för nästa guidning med Ture (också av det mer kortfattade slaget) av Skogsmuseet och Maskinepoken.
Kul både att uppleva gamla minnen, samt att se de nya utställningarna och ta del av planerna för nära stundande förändringar som jag kommer att vara delaktig i på ett eller annat sätt :)
OCH så fick jag ju även pröva på att vara skogsarbetare och lyfta trästockar med maskin...bara i Norrland, bara i Norrland... ;p



Klockan tickade mot lunchtid, och eftersom jag bara jobbar fram till klockan elva (även idag bidde det övertid!) på Onsdagar så var det dags att tacka för den här veckans jobardagar och en fin start på det nya arbetet, och bege mig hemåt.

Har träffat -och fått insikt i hur måga människor verkligen genuint brinner för sina diverse arbeten och intressen idag, riktigt givande och roligt!

Hem och hämta resväskan för att sedan bege mig till Busstationen och åter färdas mot storstan!

Landade i Umeå.
Släpa resväska, återse nya lyan, återse flyttkaos.
Plockat, packat, sorterat, läst post, burit kartoner (frustrationen då jag tappade en av en av klädkartongerna som välte ut mitt i allt bärande!), spikat, borrat, ordnat, städat, tänkte att det känns lite underligt med en snöskyffel ute på balkongen (och ännu konstigare att den inte behövs användas än!), handlat och skyfflat i mig lite middag där emellan.

Vikt ihop -och hängt upp alla Johans kläder, samt ställt i ordning hans saker...och det känns bara så konstigt att göra allt detta utan att han är här...
Rockänke-livet börjar kännas rätt jobbigt.
Stundtals är det väldigt ensamt...saknaden är inte rolig alls..men jag har å andra sidan åtominstone en hel massa mycket att sysselsätta mig med (!)

Jäteont i en tå har jag också...undrar om det kan vara sviterna av en förfrysningsskada "light" månne..?
Ska ta en lång varm dusch nu och sedan mysa ned mig bland filtarna i tv-soffan och ladda inför sovmorgon med efterföljande "nya jobb nummer 2" på SVT.
Ska bland annat vara med och areta med sändningarna inför Go´kväll och det ska bli sååå kul! :)
Grymt jobbat, grym dag!

// Maryly

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0