Utelåst

Sådär ja...nu har jag varit både arrangemangsutvecklare, hemmafru och hemmaman hele långa dagen...dags att krypa upp i sköna soffan, ta det lilla lugna, njuta av en stor kopp the och mumsa på nybakat tunnbröd med massa smör och ost...gottigott! ;)


Ännu en vacker Norrlands-morgon som jag stannade till för att föreviga på väg till jobbet imorse...tror snart jag varit med om fler ljusa -och "bra hårdagar" här uppe, än under mina fem år nere i Göteborg... ;p

På plats i Kommunhuset var det sedan dags att ta tag i dagens arbete med kommande Julmarknad och allt som ska ordnas inför denna...



Timmarna gick fort denna kort-dag, och efter avslutat arbete var det bara att skynda hem igen, hugga tag i resväskan, vända ut, och bege mig mot Busstationen.
Strålande vacker höstdag med en temperatur som får en att undra om det verkligen är i södra Lappland man befinner sig..?



Bussresa tillbaka till hemmet i Umeå med en god bok...(och störstaste packningen!)

Ankomst med taxi till lyan, ingen rast ingen ro.
Nej, undertecknad satte direkt igång med diverse bestyr och pyssel!

Först ut var en sista målning av möblerna det jobbats med det senaste, sedan plock och pack och bärande av ytterligare (tunga!) flyttkartonger till förrådet.
Fullt ös, virrig, svettig och allmänt jävlig händer då det som bara inte får hända...

...dörren till förrådsingången går igen, det tar någon sekund...och sedan upptäcker jag till min förtvivlan att hele nyckelknippan hänger kvar i förråds-låset där bakom..!
Utelåst från förrådet, utelåst från lägenheten (där jag naturligtvis var tvungen att låsa innan jag bar iväg med allt!), och iphonen ligger inne i lägenheten.
Ve och fasa, paniken som uppstår!

Vad gör jag?
Jaa...det undrar jag också ett tag där...kunde ju inte ringa någon direkt...och (om jag lyckades få låna en telefon) vad skulle det kosta med en låssmed i sådana fall tro?
MEN...sedan kom jag ju på att jag kunde knacka dörr och höra ifall det inte var så att någon vänlig själ möjligtvis hade nyckel till själva förråds-ingången..?!

Så, skred till verket och dörrknackningen i grannskapet tog vid...
Tredje dörren öppnade en besvärad kvinna med bebis i famnen, lyssnade på min historia och lånade mig sedan sin nyckel...
...som visade sig inte passa (!)
Tackade ödmjukast ändå och fortsatte sedan vidare tills (mitt i paniken) en "aha-upplevelse" slog mig...att det var nog bara de i samma trappuppgång som mig som hade nyckel till just denna förråds-enhet...hoppades..!

Knackade på hos grannen mitt emot, en mycket trevlig...men också lite lätt förvirad och lomhörd äldre dam, och förklarade mitt dilemma.

Hon erbjöd mig först nyckeln till hennes privata förråd (!), men efter en ytterligare förklaring så fick jag till slut nyckeln till själva förråds-entrén...och den passade.
Vilken lycka!
Lastade in det som skulle lastas, tog min egen knippa (ja, jag förbannade mig själv ännu en gång!) , och det var med stor lättnad och tacksamhet jag sedan lämnade tillbaka låne-nyckeln till dess ägare.
Dagens lärdom, samt en tanke om att jag nog får ta och baka lite gott och gå över med till "min räddare i nöden" :)

Ingen mer förrådsverksamhet för undertecknad följde.
Däremot fortsatt pyssel och piff av lyan...vill ju så gärna att det ska vara mysigt och fint nu när min kära Johan kommer hem mitt i turnén för några dagar av mini-semester på Söndag...att han ska känna sig hemma <3

Näst ut att piffas var balkongen.
Och efter en del frustrerande trassel med ljussingan, uppackning av en ny fin lykta, samt pyntande med tallris så var händerna stelfrusna och fulla av kladdig kåda, men balkongen desto finare :)
Och en otroligt vacker skymning kvällen till ära...


Vacker utsikt i kvällningen från vår balkong



Det började som en trassel-boll...

...men resultatet (so far) bidde bra ändå


Efter det följde lite "allt i allo-piff", matinköp, middag och en varm och välbehövlig dusch..!

Dags nu att lacka naglarna i en murrigt "höstig" färg, samt mysa ned mig ännu mer och ladda om inför morgondagens arbetsdag på SVT med makeup för bland annat Go´kväll...

Hoppas Ni har en fin kväll, på återskrivande!

// Maryly

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0