Nya Lyan

Jajebums...då sitter man här, mitt i flytt-kaoset, i nya lyan denna gång belägen i Umeå.
(hmm...undrar lite över hur många flyttar som egentligen skett under denna bloggs levnadsdagar..?)

Allt för få timmar av sömn och tidig start (även denna dag) strax innan gryningsljusets första strålar.
Tog fullastad bil med fullastat släp från Lycksele till Umeå, och avverkade därmed etapp-2 i denna långa, långa flytthistoria.
Väl framme bidde det fullt ös...jag, mamma och pappa slet som djur och med oanade (?!) krafter och en smått övernaturlig energi lyckades allt pick och pack flyttas in i lägenheten på endast cirkus 50 minuter..!
Jag hade aldrig klarat detta ensam utan mina älskade föräldrars hjälp, och är så otroligt tacksam för hur de ställt upp (med allt vad det inneburit) för både mig och Johan...grymt jobbat!


Uj, uj...dags att skapa ordning ur kaos...


Huller om buller...och den ständiga frågan...kläder, varför har man så sjuuukt mycket kläder, men ändå "aldrig något att ta på sig"?!

Förundringens tider fortsatte även efter att alla grejor var på plats...undertecknad tog då tag i det praktiska med tekniken (usch...gillar det inte..!) och lyckades med, förutom diverse ihop-kopplingar av olika saker, hämta ut box och få fart på både tv och bredband...man kan om man måste antar jag... ;p

Så, mina kära föräldrar åkte tillbaka till Lycksele vid 14-tiden och undertecknad har därefter fortsatt med upp-packande och iordnings-ställande av...ja, det mesta faktiskt.
Men nu känner jag det får vara stopp för idag, att det får vila för ett tag.

I skrivandets stund är ag nyduschad (välbehövt!) och sitter uppkrupen i mysiga tv-soffan och har unnat mig ett glas gott att smutta på.
Strålande och helt ljuvlig höstdag (utan blåst!), men nu har mörkret sänkt sig över staden och ett dimmigt dis med detta.

Känns...bra...men underligt...något nytt...och förstås, saknaden av att min älskade Johan inte är här och delar allt detta.
Känns konstigt att packa upp alla hans saker, utan att han är närvarande.

Var nyss ute på balkongen, tog lite frisk (!) luft, stannade upp och reflekterade lite.... 

...vilket (såklart) resulterade i några enkla jämnförelser med "storstads-livet" i Götet;

- Ny lya med sol; morgon, middag och kväll
- Ny lya med utrymme!
(här trodde jag naivt att "oj vad mycket plats vi kommer att få över för allt...men efter diverse upp-packande inser jag att nja...kanske borde vi satsat på ett hus..? ;p )
- Ny lya med balkong (!) och väldigt nära själva centrum, även om det inte ligger "mitt i smeten"
- Endast några steg till busshållsplatsen (om man nu ens behöver den?)
- Endast några metrar till ICA
- Endast några metrar mer ner till strandpromenaden som går längst med älven och bådar gott för finfina löprundor bland annat...
- Tryggt och fint område
- Inte för lugnt...jag menar, man ser ljusen i alla närbeläggna grannars fönster och hör både röster och trafik från stora leden inte långt härifrån...och så passerar det faktiskt "folk" här utan för lite titt som tätt
- Även en stor gråspräcklig katt passerade förbi på gården nedanför första gången jag var ute på balkongen, tittade upp och jamade mot mig...alltid ett gott tecken ;) 
- OCH, inte att förglömma, nya möjligheter och möten med både gamla och nya bekanta!

Det som däremot skiljer sig nämnvärt, utan att för den skull vara negativt alls är;

- När jag nu blickar ut så ser jag inte "storstad by night" med Scandinavium, Gothia-towers, Liseberg, Ullevi, Gårda, Lunden-höjden och allt vad som förr visade sig...nej, istället ser jag nu...hmm...finfina nybyggda hus visst, men mestadels ett lugnt och alldeles Svensson-likt kvartersområde...med två lador (!) som verkligen har sett sina bättre dagar mitt i allt..!
- Jag har ingen kvarters-pub...eller det sedvanliga quizet eller aw:n...än.
- Jag hör inga sirener
- Jag känner inte den tryckande smog-fyllda luften
- Jag inser att jag inte kan (utan att gå liiite längre än förr) göra nattliga inköp för vad som nu faller mig in...
- ...det är alltså inte lika "bekvämt" som förr

Slutsats (eller någon form av); det är lugnt, skönt, och väldigt avlsappnat...men vill jag ha det mer "livat" så går det att välja, och är heller inte långt härifrån...det känns bra helt enkelt :)


Dimman har sänkt sig i kvällsmörkret...vi ser lite lada, vi ser lite hederligt kvarters-område...

Har packat om resväskan, förhoppningsvis fått med det nödvändigaste inför Lördagens bravader (och kommandeveckas nya jobb!), och imorgon tar jag buss (eller tåg?) tillbaka till Lycksele igen.
Ingen rast, ingen ro ;)

Spånat lite mer inför Hallowen-partajetLördag och tror jag kör på en outfit med korsett, kort kjol/hotpants, 1800-tals lockar, och passande ascessoarer...med en makeup i rött och svart.
Ska , förutom min egen look, även spåna fram något till tre andra vänner..men det ska bara bli såå kul!

Lite kvällsmat nu och sedan får det allt bli ett tidigt "god natt"...

Lev  må kära läsare, lev å må!

// Maryly

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0