Utan Snus...

...i 21 dagar försmäktar jag i denna tv-soffan.



Hehe...my god så ofräscht! ;p
(och nej...det är inte tjejen på bilden som skriver bloggen)

Näe, försmäktar det gör jag väl inte...men jag måste erkänna att jag lidit och fortfarande lider något oerhört vissa stunder när jag nu har klarat 3 hela veckor som snusfri!
(gäller i och för sig all nikotin/tobak för den delen)

Men det har varit/är allt annat än lätt...

Första dagen tänkte jag bara på snus...hela tiden.

Andra dagen tänkte jag på snus, döden och allmänt onda tankar...samt hann även med att vara både en elak bitch och en krossad själ mellan varven.

Nätterna med mardrömmar, hjärtklappning och få timmar av sömn ska vi inte tala om...

Och sådär höll det på några dagar, allt medan nikotinets gift letade sig ut ur min kropp och mitt sinne.

Men lätt...näe, det är det verkligen inte...och jag hade aldrig klarat av detta såhär pass länge om det inte funnits dessa nikotinfria substitut att tillgå och "lura" hjärnan med
Sitter i skrivandets stund med en liten Onico-mini under läppen och funderar om det är dessa man ska bli beroende av nu istället...lyckas man lura hjärnan så pass tro..?



Ska jag vara riktigt ärlig (med risk nu för att få en massa anti-tobak:are emot mig) så har jag faktiskt inte märkt en endaste positiv sak med att sluta snusa...okej då...kanske någon, men ingen jag kommer på bara sådär..?

Kommentarer som "Åh, jag känner mig genast mycket gladare och piggare", "Jag orkar mer på gymmet", "Jag sparar pengar", "Det är helt klart värt det" och yadayadayada med all denna hutlösa glädje ett snusfritt liv ger...
...till dessa säger jag NEJ!
Nej, nej och åter nej!

Kanske är består min kropp helt och fullt av massa snus-molekyler, kanske har jag blivit immun mot alla dessa positiva egenskaper som sägs komma efter ett snus-avslut...jag vet inte?

Det jag dock vet är att:

-Jag känner mig inte piggare ocg gladare, snarare tröttare pga sömnbrist och niko-kickar, samt bittrare och beskare än gud vet vad..?

-Jag orkar absolut inte mer på gymmet...snarare mindre där också pga trötthet...men i det stora hela är det "som vanligt" och ja, tröttheten kan väl iof bero på annat med...

-Jag sparar inga pengar...det köper jag istället substitut -godis -tuggummi -och kaffe för.

-Det är inte alls helt klart värt det! Jag förstår ju att -och varför det är värt det (i alla fall för hälsans skull eller om man blir gravid)...men har svårt i att se hur all skit (rent ut sagt) man får stå ut med i sitt mående kan göra det värt det i min situation.
Det kanske är mer värt det ändå...trots vissa sido-effekter för hälsan?

Behövde jag verkligen sluta snusa...but why?!

Antagligen är svaret på denna fråga JA.

Troligen eftersom det är abstinensen som fortfarande talar, och för att jag sitter här nu och knappar ner ett helt genomeländigt blogg-inlägg om denna dynga.
Troligen är det för mitt alldeles egna bästa, vilket jag nog vet innerst inne...annars skulle jag aldrig tagit initiativet till att sluta.
Troligen kommer nog också mer positiva känslor att väga över allt eftersom tiden går.
Troligen...förhoppningsvis...



Ja, då har man fått abstinensiera av sig denna Onsdagskväll...denna dag då arbetsveckan har passerat halvlek och helgen inte känns allt för långt borta ;)

Lugn hemmakväll efter jobbardag och ett redigt pass på gymmet.
En sen middag och nu tänker jag krypa ihop bland filtar och kuddar för att zappa bort resten av de vakna timmarna bland televisionens varierande utbud.
Helt okej.

Take Care och Tack för att Ni lyssnade ;)

// Maryly



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0