Julfest

Igår så startade underteckand i ottan för att ta tåget från Umeå, till jobbardag och kvälls-festligheter i Lycksele...


Morgontrötter på perrongen i gryningen med stora starka muggen kaffe...

...bara för att väl på tåget försenas mitt i öde skogen då båda (tydligen finns det i alla fall två..?) motorerna la av, strömmen (läs "det mest betydelsefulla"; värmen) försvann, och den arme föraren fick bylsa på sig tjockaste vinterkläderna och, efter diverse telefonerande, gåt ut för att skruva i maskineriet.
Det tog som tid det där....
Funderade ett tag om jag och mina kära medpassagerare kanske skulle bli tvugna att pulsera ut i snön och till närmsta...stig? ;p

Dessa tåg säger jag bara...citatet "snabbt som tåget" lär ju vara grymt förlegat efter alla dessa år av olika problematiker...

Well, mirakel inträffar...och till slut så rullade vi igen.
Fram till jobbet kom jag, välbehållen men redigt försenad.

Arbete med ditt och datt följde (bland annat hade jag ett av de mest intressant, men totalt onödvändigaste mötena jag haft i mitt liv...vissa människor och deras besserwisser-fasoner säger jag bara...fjanterier!) och framåt eftermiddagen var det så dags att ladda för Julfest! :)

Mötte upp med mina goa kollegor från Tillväxtkontoret i en mysig lokal där det först bjöds på glögg och pepparkakor med ädelost till stämningsfull julmusik.
Därefter delades vi upp på team om två för att baka smarrigt julgodis!


Jag och min kära kompanjon Cissi (vars fäder spelar i samma band; Echo Kvintetten) drog "vinstlotten" Fudge att tillverka...mums!


Ewa och Marie knåpar ihop Snöbollar


Elisabeth och Jonte in Ischoklad-action


Anna och Peter (dricker i och för sig julmust vs glögg på bilden) gjorde Chokladtryfflar...eller mer lokalt benämnt som "Älgskitar"...



Gottigheter

Efter bakningen körde gänget (efter som alla inte känner varandra så väldigt väl) ytterligare en uppdelning på två och en presentationsrunda av den respektive man blivit tilldelad...intressant och roligt att ta del av mina kollegors liv och leverne...samt slutklämmen "detta visste du inte om mig".

Middagen (den efterlängtade!) bestod av en stor Exotisk Planka med (nästan ett ännu större) fat Potatissallad och Nybakat bröd till...riktigt gott!




Mys-middag

Efter middagen var det så dags för lite action igen; Julklappsleken börjar...nu!
Tvår ronder, där de mest attraktiva klapparna var en sprojlans ny bok av Liza Marklund, samt en halvt skrapad Trisslott...!
Sekunderna tickade och spänningen var oliiiidliiig... ;)

I slutändan kammade undertecknad hem en ljuslykta, samt en flaska med örter (från Jamtli!) att lagra julsnapsen i.
(Trisslotten, som hamnade inågon annans ägo, var det tyvärr ingen vinst på...hade ju onekligen varit intressant om det var...)

Kvällen avrundades sedan med kaffe och det smarriga julgodiset...lyckad kväll! ;)


Idag
var det också dags att stiga upp i ottan (jobbardag nummer 11, börjar kännas nu...) för möte på Skogsmuseet med fika (!) och presentationer de två nya vd:na, samt aktörerna som alla samsas på Gammplatsen.
Kontorsjobb följde på det, och en god lunch tillsammans med Anna och Peter på Indo Café, innan det var dags för mig att bege mig till Busstationen och återigen åka tillbaka till Umeå.

Trötter...
...med en förkylning som jag försöker förtränga, men som envist gör sig påmind ändå(!)
Dunderkuren med dubbel vitlök och whiskey-hutt...och kanske är det lika så bra att jag är ensammen hemma ikväll... ;p

Soffa-myset för att försöka kurera mig inför morgondgens jobb på SVT...och sen, sen är det äntligen dags för SEMESTER!

That´s it!

// Maryly

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0