En vecka

Oj, oj, oj vilka intensiva men roliga dagar som har passerat i undertecknads liv och leverne det senaste!
(Jaaa, förlåt för den dåliga uppdateringen, men det har verkligen varit så sjuuuukt mycket!)

Över en vecka har nu passerat sedan senaste "riktiga" blogg-inlägg, och jag ska i all smidighet nedan försöka att sammanfatta den på ett någorlunda kortfattat och lättsamt sätt; 

Mini-roadtripp, Turning Torso-picknick, Hotellvistelse, Festivalbesök, Skåne-sighteseeing, Förberedelser och Makeupartistutbildnings-start...för att bara nämna "svepet".
So, let´s start from the very beginning...eller i alla fall där jag avslutade senast...

Lördag

Upp i den relativt tidiga morgontimman, färdigpackade, koffeinfyllda och uppfräschade drog vi iväg med bilen.
Tillsammans med min älskade Johan styrde jag kosan ut på E6:an söderut mot dagens slutmål; Malmö.
Snabbt och smidigt avverkade vi mil efter mil allt medan morgonsolen blandades med några moln som bjöd på små och väldigt lokala regnskurar.

Väl framme i Malmö så blev vårt första stopp nere vid havet och Turning Torso.
Där strosade vi omkring ett tag och tittade på den fascinerande arkitekturen, det levande kvarteret med människor som både utövade morgon-zumba och beachvolleyboll, hundar som glatt (och galet!) skuttade fram, samt diverse flanörer innan vi sedan köpte varsin stor latte och satte oss ned på bryggan, med utsikt över Öresundsbron och Danmark, och njöt av våra goda picknick-mackor till kaffet.





Tog en runda runt inne i Malmö stadskärna och upptäckte hur mysig staden faktiskt är.
Fantastiskt tjo och tjim var det dock på Lilla Torg, där vi möttes av skrålande allsång och uteserveringar som fullkomligt vällde över med fotbollssupportrar...uppvärmning inför matchen mellan Djurgården-Malmö...jisses vad livat det var!




Vi slog oss ändå ner för en god kall på Mello Yellow och roades av spektaklet.

Inceckning på det underbart charmiga och anrika Mayfair Hotel Tunneln.
Vilket hotell, kan starkt rekommenderas!
Inte minst för att vi (av någon outgrundlig anledning? Tur?) blev uppgraderade till en de luxe svit bland bjälkarna på topfloor...inte illa ;)







Wall Of Fame i korridoren på några av de celebriteter som huserat på hotellet

Myste, skålade i bubblor och "landande" lite på hotellet, innandet sedan blev dags att bege oss till Centralstationen och vidare med tåg till Helsingborgsfestivalen.


Johan framför Kärnan.
Lite småskvitter om vartannat, så paraflaxet var en god idé att ha med i beredskap


Vy över Helsingborg, vackra stad...


Promenad längst norra hamnen i solnedgången...det var så vackert så det gjorde ont...


Festivalmat...dagen till ära bidde det Älgkebab med vitlöksås och (!) lingonsylt, detta sköljdes ned med hederlig "jägardricka" (lingonsaft ;) )

Festivalyra, glada människor och allmänt ståhej!
Vi njöt av att vara där, och tog sedan tåget tillbaka till Malmö i kvällningen...


Natt-ankomst på hotellets entré-matta...

...och på morgonen såg det ut såhär;


...de är de små detaljerna som räknas ;)

Söndag

Spenderade natten i underbart sköna sängar och avnjöt sedan en fantastisk god hotellfrukost där verkligen inget saknades enligt undertecknad med sambo...love it!



Kaffe, färskpressad apelsinjuice, fil med massor av goda müsliblandningar, färsk frukt, nybakat bröd, ostar, kex, bacon, äggröra, diverse skagen-röror, pankakor med sylt och grädde, mini-muffins...you name it!
Alla dessa ljuvligheter intogs i den pampiga Riddarsalen ackoponjerat av svaga Beatles-toner i bakgrunden...

Mätta (!) och belåtna tog vi sedan en liten sväng runt Malmö stadskärna i morgonsolen och sedan var det dags att checka ut och bege oss vidare...


Mölle By The Sea...


Stannade till i vackra Mölle där vi vandrade runt nere i hamnen och beundrade det pittoreska lilla samhället vid det stora glittrande havet...

...och sedan vidare för ännu ett stopp; Kullens Fyr, en så ortoligt vacker plats som jag verkligen ville visa för min älskade Johan.





En härligt strålande sommardag med picknick på filten och en utsikt som aldrig går att se sig mätt på...att få slappna av och bara vara...tillsammans med den du älskar...då är livet underbart!

Trots att vi inte riktigt ville slita oss från våran mini-semester-dröm så var det tillslut ändå dags att bege sig iväg...tillbaka till Göteborg, tillbaka till vardag och verklighet.

Tacksam för en underbar helg...

Måndag

Nystart.
Stegen till jobbet kändes lättare, mest med tanke på vetskapen om att jag nu började arbeta halvtid, och i magen rörde sig nog ändå några fjärilar ändå...detta mest med tanke på att jag idag även skulle påbörja min utbildning!

Timmarna på kontoret avverkades förvånansvärt snabbt...sedan bar det i väg till Vasastan och Makeupstudion.
Första dagen på den efterlängtade utbildningen och första steget på vägen som jag hoppas ska ta mig ända fram till slutmålet; ett yrke som professionell Makeupartist!

Vi träffades, jag och mina sju klasskompisar, glada och förväntansfulla hälsar vi på varandra, på våra lärare, småpratar och tar sedan varsin arbetsplats som vi slår oss ned vid.
Intervjuer av varandra, presentationer inför klassen av både lärare och elever, utdelning av information, förstudiematerial och läroböcker.
Jag är redo med anteckningsbok och pennan i högsta hugg.
Nu börjar det.


Här huserar vi i ljusa, fräscha lokaler


Redo för arbete!


Genomgång av förstudiematerial, schema-upplägg och dagens läxa...vilket sedan följdes åt av "lilla Julafton" då vi fick varsin trolley fylld med massa gottigheter att botanisera -och hushålla med.
Stämningen var på topp! ;D



Min finfina väska...och den kommer att hänga med nu dag ut och dag in i 12 veckor framöver...och förhoppningsvis även efter dessa...

MYCKET att ta in och MÅNGA nya intryck.
Det kommer att bli en tuff och intensiv tid framöver, där jag verkligen kommer att få visa -och erfara vad som krävs...men sååå otroligt roligt!
Det känns bara så rätt :)

Efterföljande dagar

...har sett ut ungefär som följer;

Hastar från jobbet på Nordea, slänger i mig lunchen på spårvagnen, drar min lilla trolley så försiktigt det bara går i någorlunda högt tempo och anländer till Makeupstudion för ännu en förväntansfull dag..!

Lektionerna är intensiva, bjuder alltid på en repetition av det jag lärt mig föregående dag blandat med nya lärdomar.
Timmarna bara flyger förbi...och jag älskar det, oj vad jag älskar det!

Trots en rätt hög stress-faktor den här veckan så ser jag ändå fram emot varje timma jag får spendera vid min arbetsstation på studion och allt kul som komma skall.
Dock önskar jag (efter att ha suttit uppe till ca 01.00 på nätterna med diverse arbete) att jag endast hade utbildningen att fokusera på...men,men det får gå ändå...och det gör det.

Planerar att starta ytterligare en blogg, just rörande mitt yrke som Makeupartist där jag "bara" bloggar om dessa förehavanden, men det får komma lite längre fram  i tiden...first things first!

Dock, bjussar på ett litet "arbets-exempel";



Min klasskompis Maria (även hon!) före -och efter en makeup lagd av mig en lektion där vi tränat skuggor mm.

Annars då?
Jotack, det har inte blivit så jättemycket mer än just fokusering på jobb och utbildning denna vecka...

...MEN, jag och Johan hann faktiskt med en sväng på Glenn´s Sportsbar för att kolla lite på matchen mellan IFK-AIK i Torsdags, samt även en runda ute igår, Fredag, då vi det bidde en sväng förbi både Parken och Rover.



En go kall på Glenn´s å lite hederligt fotbolls-vröööl ;p



Grymma Hessam och Damir med sitt Circus On FireParken´s scen
Riktigt,  riktigt bra...check them out;
http://www.myspace.com/circusonfire



Vidare med goa vänner + möte med nytillkomna partajare på finfina öl-puben Rover...long time no see...

Idag

Bidde det absolut ingen sovmorgon alls för undertecknad...
Nej, det bidde ett tidigt besök för att fixa till frippan som föregående veckas frisör tyvärr lyckades att misslyckas med.
(tur man vågar säga att man är missnöjd ibland och inte alltid är sådär "Svensson-feg" bara för att vara snäll...)

Mycket mer nöjd med dagens resultat vankades det sedan lite makeup-repetitioner, samt en runda på stan med min kära sambo för diverse inköp och allmänt strosande.

Väl hemma igen så har det testats två nya öl denna Lördag till ära;


Sigtuna Harvets Ale och Bigfoot Ale

Båda lite för beska för min smak...och den senare "på tok fö besk" för min sambos...
Ingen av dem som var en riktig hit alltså, men ska man testa så ska man :)

Strax dags för middag och sedan erbjuder kvällen eventuellt en utgång med inbjudan till sommarens sista Jungle BoogiePark Lane...alternativt något annat trevligt ställe..?!

Minst sagt en händelserik vecka har passerat, en vecka att verkligen vara tacksam över.
Och nu är det nya tider som råder...I like! ;)

Allt gott!

// Maryly


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0