Påskresa

Ungefär 24 timmar tidigare;
Jahaja, då befann man sig än en gång väl placerad i restaurangvagnen på SJ´s tuffande (ja, vi står inte stilla!) tåg på väg (räls) upp till Norrland.
En vacker solnedgång utanför fönstren sänker sig sakta över varierande landskap...
Trött efter en lång dag med tidig gym-start, sista-minuten-pack, samt mycket sol och frisk luft.
Blandade känslor av längtan och saknad.
Längtan upp till norr och alla mina kära där.
Saknad av Johan, min älskade som vinkade av mig på centralstationen och skickade med ett välfyllt påskägg, en liten present och ett underbart kort med vackra betydelsefulla rader...hjärtat mitt <3


Avgång från stationen...

Det drar från ett öppet fönster längre bort i vagnen...och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken doft jag tycker sämst om.
Doften av hederlig ko-skit som letar sig in från utsidan, eller doften från något "köttigt" med gråbrun sås, lingonsylt, samt två ledsna potatisar som kommer från tallrikarna tillhörande ett par som trängt sig ner mitt emot och börjat gaffla i sig.
Ett alldeles tyst par...
Ett gammalt, tyst par där orden verkar ha sinat dem emellan...
(smaskandet är det dock inget fel på)
Ett par som lite förstulet då och då kastar blickar mot mitt papper (jaaa, detta är för-skrivet med papper och penna!) där dessa rader skrivs...
Men mest av allt så sitter de nog och bara stirrar tomt ut i luften, och är tysta...
Annars är det ett fullsatt tåg, till och med insatta extravagnar, kvällen till ära. Trots detta, inte många intressanta med-resenärer att "hänga i granen".
Får återkomma...
...lite senare;
Oj, oj action i vagnen!
En mycket mer än salongsberusad kvinna har spillt rödvin över hela sig, nyinköpt skjorta också till råga på allt!
(Neej, det är inte jag... ;p )
Gormar om fläckborttagningsmedel och bjuder på en liten scen.
Fäller också kvällens replik och ett alldeles jättedåligt argument till det inträffade "Det var hål i glaset..."
Suck.
Ekerö säger gps:en på världens kanske mest pålitligaste vädersajt yr.no

Ännu något senare;
Restauragnvagnen fylls, folket fylls (fulls?), glasen fylls (och töms), och en snubbe läser högt ur en skvallerblaska om Johnny Depp´s otrohetsaffär för alla som vill -och inte vill höra på.
Kvinnan med, numer, största rödvinsfläcken över bysten har lugnat ner sig, gubben i det "tomt stirrande paret" glider förbi med en öl och framför mig har jag nu en ny och yngre förmåga i röd wct-jacka med långa blonda dreads som läser en bok med, den för mig helt okända, titeln Guruji.
(var tvungen att Googla såhär i efterhand...ja, den boken är för mig fortfarande lika mystiskt okänd...hm...)
Men en helt vanlig öl dricker han i alla fall, och det är ju ett sundhetstecken... ;p

Två stycken danskar tillkommer till bordet, de delar på (vad jag tror kan vara) någon slags friterad kycklinghistoria med pasta.
De pratar oavbrutet...obegripligt...
Det blir natt.
Jag tar den sista klunken ur mitt glas vin, läser några rader till ur min bok och beger mig sedan mot sovvagnen där jag kryper till kojs och somnar nästan direkt jag lagt huvudet på typ-kudden.
Ungefär de senaste 15 timmarna och nutid;

Vaknade och möttes av beskedet att tåget var försenat...deja vu?! ;p
Jag blev ju inte jätteförvånad, men dock lite överraskad över beskedet att jag istället för att få gå av i Umeå nu skulle hoppa av tåget i Vännäs.
Från Vännäs skulle sedan en taxi köra mig och några andra arma själar en liten, liten bit till en hållplats där vi sedan skulle invänta en buss från Umeå som sedan skulle ta oss till Lycksele (?!)
Låter det omständigt?
Det var det.
Någonstans i den Norrländska obygden...
Men sagt och gjort...och minsann...fram till Lycksele kom jag så tillslut, blev välkomnad på busstationen, hemskjutsad och fick så äntligen pusta ut på älskade Granitan...lycka!
Tre koppar kok-kaffe, världens kanske längsta och varmaste dusch, lite piff och gos med myskatten...och sedan var jag tillbaka på banan igen, dock i ett mycket mer harmoniskt tempo :)

Ominstallerat datorn (igen! och den är fortfarande inte helt ok!), suttit ute i solen, varit ute på stan en sväng med mamma för storhandling till brakmiddag och påskhelgen i överlag.
Men mest har jag nog bara tagit det lugnt...legat i soffan, druckit påskmust och ätit choklad.
Blir en rätt tidig kväll för undertecknad.
Här uppe finns lugnet, det gör gott för själen.
// Maryly



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0