Stökigt

Den strålande solen och värmen höll sig kvar från gårdagen och bjöd på ännu en kanondag med härligt vårväder i Göteborg!

Sov ut någon extra timme längre, men för att verkligen ta tillvara på dagen så var det ut och iväg på en lång söndagspromenad på förmiddagen som gällde!
Och även Johan kände för att haka på.

Promenerade från Gårda ner till centrum och hamnen.
Vidare längst med hamnen ut till Röda Sten, vände tillbaka genom Majorna och Slottskogen, fortsatte gennom Linné, Haga och Vasastan där vi slutligen stannade upp för en välbehövlig paus och en god fika på Le Pain.


Gottis!

Efter fikat, samt en stunds återhämtning, strosade vi vidare nerför Avenyn och blande det första som slog mig var hur ovanligt stökigt och skräpigt det såg ut längst med gatan och runt spårvagnshållplatser och uteserveringar.


En liten del...

Sedan slog det mig dock rätt snabbt att jag läst någonstans (?) om att renhållningen av Avenyn skulle "ligga nere" nu i några dagar...bara för att göra folk uppmärksamma på vidden av nedskräpning, vikten av papperskorgar, samt hur skitigt det skulle vara om ingen städade upp allt efter alla.

Jag vet inte riktigt om jag tycker det är en bra idé eller inte...men däremot undrar jag hur det kommer att se ut (och lukta!) om ett par dagar till när det ser ut såhär redan efter ett dygn...

Något annat som definitivt fångade vår uppmärksamhet där på Avenyn var den avstängda trafiken, allmän avspärrning, de många poliserna med bilar och hästar, varningsskotten, upprörda röster, skrik, slagord och en folkmassa som samlats på -och kring Kungsportsplatsen.





Vi hörde oss för om vad det var som hände, och fick svaret att det var en demonstration som gick av stapeln och hölls av SD´s unga som nu mötte motstånd och motdemonstration.

Vi stod ett tag och iakttog det hela, men då det var rätt oroligt och allmän hetsk stämning så bestämde oss rätt snart för att traska vidare.
Utförligare information om dagens händelse bjuder GT på:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2397280/tumult-utbrot-vid-sdu-demonstration

Gott var det att i allafall ha möjligheten att spendera en hel dag utomhus i sol och värme!
Gott smakade också kvällens middag, pasta med en riktigt krämig räkröra -en favorit i repris.
Gott ska det nu också bli att krypa upp i soffan, kalasa på sisådär 25 kilo smågodis och kolla på en (förhoppningsvis) bra rulle som vi hyrt :)

Skön slö Söndag önskar jag Er...imorgon börjar allvaret igen!

// Maryly


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0