Röstad

Valet är gjort.
Valet är mitt.
Idag har jag röstat för Sverige 2010.



Dagen började ovanligt tidigt (måste bero på gårdagens trötthet och tidiga soff-däckning) sörplandes på ett stort glas juice i sängen och bara njuta av att ligga och dra sig lite.

En dusch och lite piffning gjorde susen inför en dag ute i staden.
På grund av lite olika åtaganden så hade jag och min kära sambo kommit överrens om att bege oss iväg för att förtidsrösta i Nordstan idag, istället för den föreslagna röstlokalen imorgon.

Under tiden vi gjorde oss i ordning stod tv:n med tv4´s Nyhetsmorgon på, och jag påmindes om att det också är val i Afghanistan idag.
Nyheterna rapporterar om alla de problem, samt i många fall den verkliga fara detta val innebär.
Människor som dödas för sina åsikter, människor som knappt kan ta sig till vallokalerna utan granatexplosioner, hot, våld och förtryck.
Människor som inte får välja, som tvingas till tystnad.

Detta gör mig så otroligt ledsen och redigt förbannad.
Ledsen och förbannad över hur det faktiskt ser ut i världen år 2010.
Ledsen och förbannad över de svenskar som väljer att inte rösta.
Förstår Ni inte?

Det är så surrealistiskt på något sätt...
I vissa delar av världen riskerar människor sina liv för att få göra sig hörda, för att få till en förändring.
Medan man i andra delar ligger på sofflocket på valdagen bara för att man "inte orkar bry sig".
Vissa av oss förstår verkligen inte hur bra vi har det, vilket privilegium vi har i att få göra oss hörda och rätten till att själva få göra ett individuellt val.
Jag känner stor tacksamhet till de tappra som kämpat innan mig och uppmanar ALLA till att rösta, om än inget parti faller Dig i smaken...så visa det då genom att i alla fall rösta blankt, att du i alla fall tycker något.
Rösta för Sverige!

Väl inne i Nordstan var det bara att plocka fram röstkortet och sälla sig till den köande skaran.
Vi trodde att vi var tidiga och att det skulle vara rätt lugnt med folk...vi trodde fel.

 Johan informerar sig om hur det hele går till

Många människor hade redan hunnit samlats så det var bara att ta sin kölapp, sälla sig till skaran och vänta på sin tur...

 Inne i båset, kuverten igenklistrade, mitt val

Röstad och klar!

Hörde även på Nyhetsmorgon att partiledarna var ute på sin slutspurtsturné och klockan 12.30 skulle Alliansen göra ett stopp i Göteborg och Nordstan.
Lägligt nog.

Vi passade då på att kombinera detta framträdande med att ta en frukost på Café Prego som ligger på Nordstans övre plan, prefekt placerad med utsikt över scenen nedanför.
Första parkett! ;)


Go´fika och massor av människor som samlats för att lyssna


Partiledarna och stadsministern himself

Ingen debatt, ingen utfrågning.
Dock en intressant slutspurt, propagerande för kärnfrågorna och röstfiskande.
Lättsamt, spontana applåder och framförandets bästa kommentar får bli; " Lars Ohly var den enda som grät när Berlin-muren föll..." (Jan Björklund).

Behöver jag säga att det också var ett rätt stort säkerhetspådrag...
Som sagt, vi ska vara glada åt att det går så (relativt) lungt åt i val-Sverige trots meningsskiljaktigheter blocken emellan.

Lite butiks-besök (efter vi kommit igenom folkmassan!).
Lite spel på Lotto och hästar *hoppas, hoppas!*
Lite inköp till kvällens middag.

Väl hemma igen var det dags att packa upp kassarna och förbereda för kvällens mat-upplevelse(?!)
Det brukar ju bli lite mer av "det lilla extra" på Lördagar då vi äter middag, och ikväll bjuder huset på;
Fetaost-biffar med en fräsch potatissallad, olivchiabatta och tzatziki.

Funderar även på om man ska ta och slänga ihop en dessert av något slag...hm...har en känsla av att det i så fall kan bli något "krispigt med äpple och kanel", innovativt och egenkomponerat förstås ;)

Middagsförberedelser...

Ölen som testats dagen til ära heter: Red October, från Gotlands Bryggerier.



Jag kan förstå att den faller vissa i smaken, men för min egen del var den alldeles för besk...och den fick inte några höga betyg av min kära sambo heller.
Han fortsätter köra sina Asahi (Japanskt öl) och jag håller mig till mitt bubbel och goda vita.

Senare ikväll kan det nog hända att det blir ett besök på vår kära fd kvarters-pub Paddingtons, som firar 15 year aniversary ikväll!
Och även den inbjudan från Hard Rock Café och deras Rock ´n Roll Milkshake-kväll jag fått kan bli aktuell...we´ll see?!

Hoppas Ni får en supertrevlig Lördagskväll var ni än är, och vad ni än gör!

Love <3

// Maryly


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0