Nobeldagen

Flaggan i topp, idag är det Nobeldagen!

Nobelpriset; Årliga internationella utmärkelser som tilldelas av skandinaviska kommittéer som ett erkännande av kulturella och vetenskapliga framsteg. Kort och gott...de som åstadkommit något som klassas liiite mer intelektuellt än vad vi "vanliga dödliga" åstadkommer.

Nobeldagen; Den dag då det så eftertraktade  delas ut till de människor (med alldeles stor säkerhet) en IQ över...ja, i alla fall 100..., dagen då (troligen) världens längsta middagssittning pågår med världens (kanske) mest superhemliga meny, samt även allmän flaggdag för moder Svea och till minne av Alfred Nobel.

Alfred Nobel; Dynamit-gubbe. Avled just detta datum, 10:e December, år 1896...dock ej av sin egna uppfinning (som tyvärr så många andra).

Nobelmiddag; matmaraton med givande (?) samtal och varierande underhållning.
Palt-koma? Låååång förfest?



En otroligt vacker morgonhimmel var det som bredde ut sig över Göteborg imorse.
Stod och blickade ut genom de stora fönstren på jobbet och såg solen stiga, det rosa skimmret, och snön som bredde ut sig gnistrande vit över landskapet.
Det var som att stirra rakt ut mot ett vinter-vykort, en sagovärld.

Jobb-timmarna segade sig...men fram mot eftermiddagen anades ändå en inställning av "helg-mode" som spred sig mellan avdelningarna och medarbetare.
Inte mycket av värde bidde gjort den sista timmen måste jag erkänna, och tacksam var jag över att till sist kunna packa ihop mig och konstatera; Fredag -check! ;)

Hemma nu.
Juleljus, levande ljus, klassisk musik som strömmar ut från tv:n där SVT bjuder oss att "delta" i kvällens Nobelmiddag.
Egen god hemma-middag förberedd.

Blir en lugn och mysig hemmakväll där det får zappas mellan ovannämnda matkalas och kvällens final i det så (mer än tidigare år) skandalomsusade Idol.




Man mot kvinna.
Jay eller Minnah.
Vem ska vinna, vem ska försvinna?!

(lägg här märke till det ortoligt fyndiga rimmet... ;p )

Har tyvärr inte varit så jätteinsatt i årets omgång...så jag vet faktiskt inte vem min röst skulle falla på (om det nu vore så att jag faktiskt röstade).
Men Jay lockar mig nog lite mer som artist om än, vad man kan utläsa genom media, han verkar vara en...gris.

Näe, nog babblat nu...dags att ta tag i det här med middagen.
Tapas buffe comin´up!

Önskar Er en mysig kväll och en finfin start på helgen!

// Maryly



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0