Julmagi

Jajebums, så har då äntligen julledigheten tagit sin början...tjo! :)

Sista arbetsdagen har avklarats och nu väntar fem sköna dagar av...ja, kanske inte rast och ro direkt, men fritt från rutiner och omotivernade arbetsuppgifter.
Dock inträffade det ett mysig inslag idag på jobbet då det på entréplan var avslut för gymnasieskolan.
De hade dukats långbord med gottigheter, hölls tacktal och lite sånguppträdande fick man också beskåda.



Tick-tack, tick-tack...stundtals segade sig timmarna fram, men det gick...och jag gick tillslut...glad i hågen önskade jag kollegorna en God Jul och sedan var det: julledigt -check!

Hemkommen och har tre prioriteringar jag verkligen ska försöka hinna med innan kvällen blir allt för sen:

* Tillverka och trilla julköttbullarna
* Knåpa ihop en Västerbottenostpaj
* Baka Hjortrongrottor

(jo, det blir allt en liten Norrländsk touch på julbordet, trots Västkust-miljö)




Därför borde jag nog slita mig från denna datorn och sätta igång nu...

...MEN.
Först måste jag bara dela med mig av lite "magiska teorier" rörande denna dag, årets mörkaste.

En dag som i år börjar med en total månförmörkelse och slutar med årets längsta och mörkaste natt.
Datumet 21/12, som består av spegelvänd kombination (tur att det inte är år 2012 va? ;p)
Och vad kommer att hända klockan 21:12..?

Förr i tiden, vad jag fått höra berättat, sa man att denna natt "Tomas-natten" (efter dagens namnsdagsbarn) var den natt på året då allt oknytt var i farten och man gjorde bäst i att hålla sig inomhus, samt att uträtta -eller inte uträtta en hel drös med andra skrock-fyllda saker.

Så, vi får väl se om julmagin bjuder på några spännande inslag innan klockan är slagen...?
En sak är då säkert.
När klockan slagit och dagen nått sitt slut, då har det vänt...
...vi går mot ljusare tider! :)

// Maryly



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0