Månsken

Satt och slappade i soffan framför tv:n och såg ett starkt ljus reflekteras i ett av fönstren i huset mitt emot.
Trodde först det var "någons" taklampa som speglade sig, men formen var allt för rund och lätta moln svävade så sakteliga förbi genom ljusskenet.
Kunde det vara...månen?
Gick till köksfönstret för att vidare utforska om detta himmelska fenomen syntes till, och det gjorde det.
Trots regntunga skyar och mörka moln så lyser det nu en klar och rund måne ut i natten, starkare än jag sett på länge!

Det är något magiskt över månen, den känslan har jag alltid haft....mystisk, vacker, vilande, vakande...så långt borta, men ändå så nära inpå.
Minns de mörka norrländska vinterkvällarna då jag brukade pulsa ut i skogen bakom huset, upp på berget, sätta mig på någon sten eller bara lägga mig raklång i snön och blicka upp mot himlavalvet...upp mot en lysande måne och tusen och åter tusen tindrande stjärnor...ibland ackompanjerat av norrskenets gröna sprakande.
Tystnad, stillhet, en känsla av totalt lugn...av hur liten man själv är i det stora...det är magiskt!

Många är det sägner som berättats om månen, inte minst om hur fullmånen påverkar människor, djur och natur både i fysisk och psykisk bemärkelse...
I min almanacka är det noterat O=fullmåne imorgon, vilket mycket väl skulle kunna stämma i dubbel bemärkelse då det trots allt är fredag och vankas helgfirande  ;p

Ska snart krypa ner i sköna sängen.
Tidig start och veckans storstädning imorgon...men efter det, då tänker jag ha helg!

Sweet Dreams!

//Maryly

DAGENS;
-Tv-tips!

Kanske influerade kvällens tv-program mig till ovanstående blogginlägg,
men SVT´s serie Skräckministeriet blir en ny favorit.
Kusligheter, parapsykologi,film, litteratur, historia och vetenskap i ett och samma program...me like! ;)

Check it out; http://svt.se/2.107301/skrackministeriet 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0