Vaccinerad

Japp, imorse bar det återigen iväg till Capio Citykliniken för att spruta in det som sägs vara ett gott skydd mot den rådande svininfluensan.
Jag kan säga att det var efter mycket velande och tvekande som jag tillslut bestämde mig...

Jag kan tycka att det här med influensan har blivit väldigt upphausat i medierna, samt att svenskarna har en tendens att drabbas av panik då det gäller lite allt möjligt som är nytt och främmande.
Jag har också den tråkiga erfarenheten av ett vaccin jag tog för ca 6 år sedan...ett vaccin som gjorde mig ordentlig sjuk och, som jag upplevde det, gav mig flera små-förkylningar och allmänt dåligt mående under ett helt år (!)
Nu har jag ju inga vetenskapliga belägg för att det var just vaccinets fel att hälsan var långt ifrån på topp under det året...men ja, det är ändå en sak jag funderat över och därför tvekat.

Anledningen till att jag nu trots allt bestämde mig för att trycka in en nål i armen och låta denna okända vätska flöda ut i kroppen var att jag faktiskt tillhör riskgruppen...och skulle jag nu ha oturen att drabbas av influensan så skulle jag eventuellt klara mig lite sämre än många andra, och det skulle nog inte bli en alltför angenäm upplevelse.
Sedan var det väl också mycket på grund av goda råd från min sjukvårdsarbetende mor och andra bekanta...och inte minst för om jag skulle bli sjuk och inte kunna åka upp till norr i jul..!

Fort gick det  (sitt ner tuta å kör typ..!).
Det gjorde absolut inte ont  (herregud det är en nål...det var väl den minsta oron!).
Jag ska eventuellt tillbaka om tre veckor för ytterligare påfyllning (vet inte riktigt varför, men bring it on!).

Efteråt fick jag stanna kvar i ca 15 minuter under uppsikt för eventuella reaktioner som kunde uppstå.
Men det hände inte så mycket mer än att jag kände lite spänningar i muskeln i armen, så det var bara att knalla därifrån och fortsätta med dagen.

Såhär i efterhand känner jag mig mest lite trött och slö och hoppas mest på att jag inte får några mindre sjukdomssymptom av vaccinet...har en del att göra, samt det att Cicci kommer ner på onsdag (wee!) och då går det verkligen inte för sig att vara dålig! ;p
Kan ju även tillägga att det nu känns som att någon stått och boxat mig ett längre tag på överarmen...men annars tror jag att det är rätt lugnt faktiskt... :)

Skulle ha varit duktig och pluggat...men det har inte blivit mycket av med det idag...får se om jag sätter mig lite nu med det som ska göras...troligen inte, eftersom tröttheten fortfarande har ett övertag och tv-tittande i soffan lockar enormt... ;)

// Maryly

DAGENS;
- Shot


Nee, dumma björn...stackars lilla Nassen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0