Om En Tågresa

091217

Hallsberg...eller i alla fall på väg därifrån.
Snörök utanför fönstret, snörök i mellangångarna, vakum i toaletten i vagn 45.
Tåget rör sig vaggande norrut i vintermörkret.

Uppkrupen på en bädd i vagn 42 sitter jag och skriver.
Skriver på detta snart uråldriga vis som innefattar papper och penna.
Skriver och funderar, saknar och längtar.
Förbannar mig själv för att jag inte tog med mig någon bok på resan...och ingen tandkräm.

Örebro...och strax på väg därifrån.
Snöröken har avtagit.
Jag funderar, grubblar, filosoferar, spekulerar, sorterar, värderar...
Bara små tankar i en stor värld, eller är det en för liten värld för stora tankar?

Mina medpassagerare i denna kupé; studenterna, pensionären och någon som snart ska bli mamma.
Ett nytt liv håller på att varsamt utvecklas i bädden under mig...svindlande tanke.
Säger hej till världen som svischar förbi utanför.
Undrar vad de gör de människor i alla husen där juleljusen skiner så stämmningsfullt ut i vinternatten, undrar vad de tänker på just i detta nu?

Avesta Krylbo...stillastående.
Restaurangvagnen sorlar av röster från de personer som tagit plats vid borden.
"man kan inte hantera lite snö söderöver, likadant varje år", "skönt att snart få andas frisk luft" och "det finns en anledning till att en kanal delar Göteborg från Hisingen".
Norrlandspatriotismen flödar.

Framför mig sitter min "kupé-kamrat" pensionären.
Dricker rödvin och berättar historier för glatta livet.
Jag tackar nej till ett glas, men lyssnar intresserat vidare och kan inte låta bli att tycka om underhållningen och sällskapet.
Sorlet ökar i takt med dryckesintaget.

SJ rapporterar: Vi blir stående i ca 1 timme eftersom tåget "glömt" att invänta några resenärer som nu färdas med buss från Västerås...
2 timmar senare står vi fortfarande stilla...jag kryper till kojs och släcker lyset.

Vaknar till...tåget rör sig igen.
Somnar.
Vaknar till...vi står stilla igen.

091218

SJ rapporterar: Tåg framför har något el-fel, vi får vänta.

Somnar.

Någonstans i Sverige...ungefär mellan Mellansel och Vännäs.
Vaknar...konstig känsla...kollar klockan.
05.29 jag borde blivit väckt nu? Jag ska ju gå av snart?!
Tittar ut, ser bara mörker.
Känner efter, vi står stilla.
Plockar ihop mina saker, tar på mig ytterkläderna och går till restaurangvagnen.

SJ rapporterar: Signalfel. Vi står stilla till det åtgärdats. För närvarande är vi försenade med 2,5 timmar.

Kryper till kojs igen, slummrar...
Vaknar.
Restauragnvagn.
Kaffe.
Gryningsljus.
Vi rullar igen...

SJ rapporterar: Problemet åtgärdat, tåget försenat med ca 3,5 timmar, taxi till Lycksele.

Vännäs...ute på perrongen.
Släpa packning, kylan biter i kinderna, -30 grader...såå kallt!
Taxin som väntar har inte fått information från SJ om hur många vi är som ska vidare till Lycksele, vilket resulterar i att det är en "vanlig" liten taxi som står till förfogande. 
Jag får trängas i baksätet med två stora karlar, en glá Göteborgare och en som inte säger något alls, då en annan tjej hann tinga passagerarplatsen fram.

Vår packning har vi pressat in i bilens bagageutrymme...vilket i sin tur resulterar i att; när gaspedalen tryckts ner och vi kör iväg från tågstationen börjar det tuta och larma...och dra kallt.
Bagageluckan har flugit upp, och en väska har flugit ut...
Taxichauffören tvärnitar, slänger upp bildörren, rusar ut och iväg!
Jag bara skrattar...är för trött för att orka något annat...vilken misär...

Väskan på plats, luckan stängd, allt frid och fröjd.
Färden fortsätter i vinterlandskapet och solen kryper sakta upp och färgar hela himlen skimmrande rosa.
Vackert.

Lycksele...äntligen hemma.
Skjutsas ända hem till älskade barndomshemmet Granitan.
Kärt återseende, glögg och mysig frukost tillsammans med pappa och mamma.
Gosig katt.
Efterlängtad dusch.
Andas ut, slappna av, bara vara...jag är framme nu.

// Maryly

Gryningen smyger sig på ute i den norrländska ödemarken...taget genom tågfönstret, så tänk bara bort bordslampan...hehe...


Kommentarer
Postat av: johan

Jag är dig hack i häl ;) syns om några dagar,älsklingen min. puss puss

2009-12-19 @ 12:55:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0