4:e Advent

Det lider mot jul...

Fast det lids inte, tvärtemot så är det helt underbara dagar som passerar här uppe i norr!
Dagar som börjat med uppfriskande (åh, denna rena, klara luft!) promenader, några rundor ut i den lilla staden och heja på folk, julens alla förberedelser och inte minst...att bara få vara.
Inte så mycket psykiskt tankearbete, utan mer praktiska göromål som skall avklaras, vilket känns riktigt skönt.

Igår gick det stora julbaket av stapeln.
Jag hade en lista med tio olika sorters kakor som skulle avklaras; Chokladbiskvier, Dumlekakor, Kolakakor, Tigerkaka, Chokladsnittar, Drömtårta, Mjuk pepparkaka, Schackrutor, Pepparkaks-cheesecake och Fudge..!
Alla de mumsiga favoriterna ska trängas på faten och avnjutas till fullo...det är bara jul en gång om året ;)

I ca 5 timmar pågick bakandet med ljuvliga dofter som letade sig ut i husets alla vrår, innan jag fick erkänna mig besegrad av tröttheten och konstatera att det i alla fall hunnits med fem sorter. 
Sedan var det dags att klä julgranen...
Vår gran påminner i det närmaste om en traditionell "Disney-gran", där kulörta kulor hänger i massor och gamla hederliga (en del egen-tillverkade) julgranspynt trängs med lite nyare...precis som det alltid har varit :)

Idag
har mamma och jag dragit rundan på stan, handlat lite (mer!) nödvändigheter, och sedan satte julbaket -del 2 igång!
Har hunnit med allt nu utom den där Pepparkakscheescaken, den får nog se dagens ljus dan före dan...för nu ska det ju börjas med en del matlagning också...
Hehe...julen är verkligen till viss del frosseriets högtid, och alla ska såklart ha sin favorit på julbordet.
Men det är så mysigt att stå där i det varma köket när vintermörkret sänker sig utanför, pyssla och dona med musik i bakgrunden och nära och kära omkring sig.

Snart ska jag sätta mig och slå in julklapparna...har bestämt mig för att gå in stenhårt för att ordna riktigt kreativa och fina paket i år!
Får väl se hur bra det går... ;p

Önskar alla en helt underbar och fridfull 4:e advent!

// Maryly





DAGENS;
-Norrlandsrapport

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0