3 år i Göteborg

Så är det.
Idag är det exakt tre år sedan jag tog mitt pick och pack, satte mig på tåget från norrland och intog västkustens huvudstad med spänning och förhoppningar.

MYCKET har hänt sedan dess.
Spänningen har lagt sig en aning och många förhoppningar har infriats...men jag minns fortfarande den första dagen som om det var igår...(det lite ironiska är att vädret var detsamma också  ;p)
Den första veckan.
Helt ensam, kände inte en endaste själ här nere...men med gott mod och styrkt av tanken att klara av det mesta, så gick det...rätt bra också faktiskt ;)

Vill, med anledning av denna dagen, bjuda Er kära läsare på ett textstycke jag författade...i en dagbok (som det kallades på den tiden!) hämtat från ett annat internetforum.
Inlägget är skrivet på kvällen min första dag i Göteborg...från ett studentrum på Olofshöjd, Johanneberg.
Håll till godo;

Lost...
Daterat: 21:a augusti 2006 kl 23:54 
 
 
 
...är lilla jag i stora Göteborg ;p

Min resa började igår vid åtta-tiden från ett norrland i kvällssol, efter ett rejält åskoväder.
Såg två regnbågar som sträckte sig över himlen innan jag åkte....ett gott tecken?!

Buss till Vännäs.
En "billig" sittplats på nattåget ner, inklämd mellan en kärring som rapade och luktade illa och en tjej som (på något sätt lyckades?!) sova hela tiden med rumpan i vädret mot mitt håll...
Jag föredrar ändå det senare... :)

Drygt 17 timmar senare (ja, försenat var tåget också..."ovanligt"), minimalt med sömn, två sjukt tunga väskor och en taxi-chaffis som fick frysa taxametern för att han körde vilse (?!), så hamnade jag i alla fall slutligen i mitt lilla student-kyffe på Olofshöjd i Göteborg.
En snäll vaktmästare som hjälpte mig med packningen, och även bytte lås då det visade sig att hyresgästen innan inte lämnat igen nycklarna....dyrt för denne...
In med grejerna, ut på stan.

Dataregistrering.
Oh my god....!
Innan jag hittade från Olofshöjd och in till centrum....innan jag hittade I centrum....innan jag hittade något överhuvudtaget!
Jag har gått så mycket idag så jag har säkert gått runt hela Västra Götalands kommun sammanlagt ;p
Nej, det är säkert inte speciellt svårt att hitta....men för en trött och allmänt förvirrad norrlänning kan det bli problem ibland....och ja, jag tog fram kartan också...
Inte bara jag förresten...såg lite folk här och där som kikade lite förstulet i sina kartor i -och utanför centrum....en kille stötte jag på fyra gånger....hehe....tur man inte är ensam i vilsenheten ;)

Datan blev fixad i alla fall, konfigureringen av nätverket har jag ingen aning om hur jag lyckades med...men nu sitter man ju här och knappar...
Imorgon ska jag vara uppe med tuppen och hämta nedskickade kartonger som ska fylla mitt nu rätt så tomma rum...sen så blir det väl mer "upptäcktsfärd" antar jag...?! ;p
Övriga korridor boende har jag vare sig sett eller hört....hela området känns som ett jätte-ghetto, men jag ska göra mitt bästa för att trivas!
Och så hoppas man ju vännerna kommer ner och hälsar på någon gång....?!

Trött och dags för sova säng säng säng....
Natti natt! :)

Ja...så var det helt enkelt...en första dag, ett första intryck.
Och vad som hände de efterföljande dagarna är även det historia...och framtid...

Lite nostaligisk kunde jag dock inte hjälpa att jag blev, då jag idag på förmiddagen vandrade genom Johanneberg på min väg mot Sahlgrenska-området och det stundande tandläkarbesöket.
Allt ser så annorlunda ut idag, till skillnad från hur jag såg -och upplevde det första gången...men ändå är det detsamma.
Och jag kommer nog alltid att känna det som om stadsdelen Johanneberg är den del som verkligen känns som hemma för mig här i Göteborg.
Det var där, i det lilla trånga studentkyffet, som mitt liv på ett sätt fick en ny början...

Tandläkarebesöket ja....jodå, det gick...det gick bättre än förväntat faktiskt(!)
Har ju dragit ut på ett besök dit ett bra tag...och fruktade väl ungefär att få höra det värsta...men, ca 1000 stycken godispåsar (och mins lika många kladdkakor!) till trots, så såg det ändå bra ut...och löständerna lär inte åka in än på några år i alla fall! ;)

Nu ska jag återgå till att fira fredagskvällen med bubblande och musik på högsta volym...skål och tack kära Göteborg för 3 helt otroliga år!  ;D

//Maryly
DAGENS;
-Minnen

Bjuder självklart på lite bilder från Olofshöjd,
där jag bodde på Framgången...bara det! ;)


Området


Utsikt från fönstret


"Nya bekantskapen" Johan framför datorn :)


Jag och Johan på en av våra första dejter...naaaw! ;p

Kommentarer
Postat av: Cicci

Hihi va gulli ni är! :) Ja helt otroligt va tiden går fort!! åste ju bli så att ja bott i ssvall i 3 år oxå nu då! O ja som skulle därifrån så fort ja va klar, haha får se hur de blir med de ;) Trevlig helg gumman!! Kramar!

2009-08-21 @ 22:34:27
URL: http://ccedlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha...jaa, visst är vi ;p

Ja, helt sanslöst vad tiden går...och allt som händer under tiden, både planerat och oplanerat...;)



Ha en jättefin helg du med sötaste, hälsa karln din och ta hand om varandra! Puss!

2009-08-22 @ 17:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0